بررسی اثر دمای اختلاط قیر‌های اصلاح شده و تغییرات انرژی آزاد سطحی آن‌ها بر عملکرد مقاومت رطوبتی سیستم قیر و سنگدانه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 دانشجوی دکتری مهندسی راه‌و‌ترابری، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 کارشناسی ارشد مهندسی راه و ترابری ، دانشکده مهندسی عمران ، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22075/jtie.2019.18740.1417

چکیده

نوع عملکرد روسازی آسفالتی به خواص مواد تشکیل­دهنده آن، روند تولید و اجرا وابسته است. انرژی آزاد سطحی از خصوصیات مهم سنگدانه و قیر در پیش­بینی نحوه عملکرد مخلوط آسفالتی است. انرژی آزاد سطحی بیانگر میزان چسبندگی قیر و سنگدانه و پارامتر­های انرژی مربوط به عملکرد مقاومت رطوبتی ترکیب قیر و سنگدانه است. علاوه بر آن، دمای اختلاط قیر­های اصلاح شده، به عنوان بخشی از روش آماده‏سازی قیر­های اصلاح شده، نقش مؤثری در عملکرد نهایی قیر و ترکیب آن با سنگدانه دارد. در این مقاله، به بررسی تأثیر قیر­های اصلاح شده با رزین اپوکسی و دمای آماده­سازی آن­ها بر انرژی آزاد سطحی قیر و مقاومت رطوبتی مخلوط­های آسفالتی پرداخته شده است. برای این مهم، قیر­های اصلاح شده حاوی افزودنی رزین اپوکسی در 2، 4، 6 و 8 درصد وزنی قیر در دو دمای 90 و 130 درجه سلسیوس آماده­سازی شده و پارامتر­های انرژی آزاد سطحی مربوط به حساسیت رطوبتی مورد محاسبه قرار گرفتند. نتایج نشان­دهنده عملکرد متفاوت ترکیب قیر و سنگدانه در ازای درصدهای افزودنی و دمای آماده­سازی متفاوت قیر است. در ترکیب قیر و سنگدانه سیلیسی، قیر اصلاح شده با 6% رزین اپوکسی با دمای اختلاط 90 درجه سلسیوس، و در ترکیب قیر و سنگدانه آهکی، قیر اصلاح شده با 4% رزین اپوکسی با دمای اختلاط 130 درجه سلسیوس، عملکرد بهینه را به لحاظ مقاومت رطوبتی از خود نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Effect of Modified-Bitumens Mixing Temperature and Their Surface Free Energy Variations on Moisture Resistance Performance of Bitumen-Aggregates System

نویسندگان [English]

  • Hossein Bahmani 2
  • Reza Roshani 3
2 Ph.D. Candidate, Civil Engineering Department, Yazd University, Yazd, Iran
3 M.Sc. Grade, Civil Engineering Department, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

The type of asphalt pavement performance depends on its material properties, manufacturing process and implementation. Surface free energy is an important feature of aggregates and bitumen in predicting the performance of asphalt mixture. Surface free energy indicates the amount of bitumen and aggregate adhesion and the energy parameters related to the moisture resistance performance of bitumen and aggregate. In addition, the mixing temperature of modified bitumen, as part of the modified bitumen preparation method, may have an effective role in the final performance of the bitumen and its composition with aggregates. In this article, the effect of modified bitumens with epoxy resin and their preparation temperature on bitumen surface free energy and moisture resistance of asphalt mixtures is investigated. For this purpose, the modified bitumens containing epoxy resin additive were prepared at 2, 4, 6 and 8 percent (w/w) of bitumen at two temperatures of 90 and 130 °C and surface free energy parameters related to moisture sensitivity were calculated. Results showed different performance between various compositions of bitumen and aggregates for different percentages of additive and bitumen preparation temperatures. In bitumen and silica aggregates, modified bitumen with 6% epoxy resin at 90 °C mixing temperature, and in bitumen and limestone aggregates, modified bitumen with 4% epoxy resin, with 130 °C mixing temperature, showed optimum performance in terms of moisture resistance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Surface free energy
  • Modified bitumen with epoxy resin
  • Moisture resistance
بهمنی, ح.، خانی سانیج، ح.، خواجه امینیان، م. و نعمت­الهی، م. ۱۳۹۷. "بررسی اثر رزین­های اپوکسی بر حساسیت رطوبتی مخلوط­های آسفالتی با اندازه­گیری انرژی آزاد سطحی". پژوهشنامه حمل و نقل، 15(3): 33-52.

Bhasin, A., Masad, E., Little, D. and Lytton, R. 2006. “Limits on adhesive bond energy for improved resistance of hot-mix asphalt to moisture damage”. Transport. Res. Record, 1970(1): 2-13.

Cheng, D., Little, D. N., Lytton, R. L. and Holste, J. C. 2002. “Surface energy measurement of asphalt and its application to predicting fatigue and healing in asphalt mixtures”. Transport. Res. Record, 1810(1): 44-53.

Cheng, D., Little, D. N., Lytton, R. L. and Holste, J. C. 2002. “Use of surface free energy properties of the asphalt-aggregate system to predict moisture damage potential (with discussion)”. J. Assoc. Asphalt Paving Technol., 71.

Cong, P., Tian, Y., Liu, N. and Xu, P. 2016. “Investigation of epoxy-resin-modified asphalt binder”. J. Appl. Polym. Sci., 133(21).

Cui, S., Blackman, B. R., Kinloch, A. J. and Taylor, A. C. 2014. “Durability of asphalt mixtures: Effect of aggregate type and adhesion promoters”. Int. J. Adhes. Adhes., 54: 100-111.

Feng, J. L., Guo, Z. Y., Chen, C. J. and Li, D. Z. 2007. “Simulation study of water damage of asphalt mixtures in high-temperature and rainy weather”. J. Build. Mater., 10(5): 548-552.

Griffith, A. A. 1921. “The phenomena of rupture and flow in solids”. Philos. Trans. Royal Soc. London, Series A, 221(582-593): 163-198.

Habal, A. and Singh, D. 2016. “Comparison of Wilhelmy plate and Sessile drop methods to rank moisture damage susceptibility of asphalt–aggregates combinations”. Constr. Build. Mater., 113: 351-358.

Hefer, A. W., Little, D. N. and Lytton, R. L. 2005. “A synthesis of theories and mechanisms of bitumen-aggregate adhesion including recent advances in quantifying the effects of water”. J. Assoc. Asphalt Paving Technol., 74: 139-196.

Howson, J., Masad, E., Bhasin, A., Little, D. and Lytton, R. 2011. “Comprehensive analysis of surface free energy of asphalts and aggregates and the effects of changes in pH”. Constr. Build. Mater., 25(5): 2554-2564.

Iskender, E., Aksoy, A. and Ozen, H. 2012. “Indirect performance comparison for styrene–butadiene–styrene polymer and fatty amine anti-strip modified asphalt mixtures”. Constr. Build. Mater., 30: 117-124.

Kakar, M. R., Hamzah, M. O., Akhtar, M. N. and Woodward, D. 2016. “Surface free energy and moisture susceptibility evaluation of asphalt binders modified with surfactant-based chemical additive”. J. Clean. Prod., 112: 2342-2353.

Khosravi, H., Abtahi, S. M., Koosha, B. and Manian, M. 2013. “An analytical–empirical investigation of the bleeding mechanism of asphalt mixes”. Constr. Build. Mater., 45: 138-144.

Little, D. N. and Bhasin, A. 2006. “Using surface energy measurements to select materials for asphalt pavement”. No. NCHRP, Project 9-37.

Lytton, R. L., Chen, C. W. and Little, D. N. 2001. “Microdamage healing in asphalt and asphalt concrete, volume III: A micromechanics fracture and healing model for asphalt concrete”. No. FHWA-RD-98-143.

Moraes, R., Velasquez, R. and Bahia, H. 2017. “Using bond strength and surface energy to estimate moisture resistance of asphalt-aggregate systems”. Constr. Build. Mater., 130: 156-170.

Mori, K., Spagnoli, A., Murakami, Y., Kondo, G. and Torigoe, I. 2002. “A new non-contacting non-destructive testing method for defect detection in concrete”. NDT & E Int., 35(6): 399-406.

Sangiorgi, C., Tataranni, P., Simone, A., Vignali, V., Lantieri, C. and Dondi, G. 2017. “A laboratory and filed evaluation of cold recycled mixture for base layer entirely made with reclaimed asphalt pavement”. Constr. Build. Mater., 138: 232-239.

Schapery, R. A. 1984. “Correspondence principles and a generalizedJ integral for large deformation and fracture analysis of viscoelastic media”. Int. J. Frac., 25(3): 195-223.

Wang, Z., Xu, C., Wang, S., Gao, J. and Ai, T. 2016. “Utilization of magnetite tailings as aggregates in asphalt mixtures”. Constr. Build. Mater., 114: 392-399.

Wang, X., Su, Z., Xu, A., Zhou, A. and Zhang, H. 2017. “Shear fatigue between asphalt pavement layers and its application in design”. Constr. Build. Mater., 135: 297-305.

Zhang, F., Muhammad, Y., Liu, Y., Han, M., Yin, Y., Hou, D. and Li, J. 2018. “Measurement of water resistance of asphalt based on surface free energy analysis using stripping work between asphalt-aggregate system”. Constr. Build. Mater., 176: 422-431.