مدلسازی اولویت بندی تعمیر و نگهداری راه‌‌های درون شهری با نرم افزار سوپر دسیژن (مطالعه موردی: شهر همدان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی‌ عمران و معماری‌، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

چکیده

مهندسین در گذشته با مدیریت روسازی آشنا نبودند و فقط به نگهداری روسازی‌‌ها توجه می‌کردند. روسازی‌‌هایی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، قبل از رسیدن به وضعیت بحرانی باید برای ترمیم و نگهداری انتخاب شوند و این عملیات نیازمند تجربه‌ی مهندسین بر اساس وضعیت مدیریت روسازی می‌باشد.اولویت بندی تعمیر و نگهداری راه ها، یکی از ضروری ترین اقدامات برای تخصیص اعتبار به پروژه های بهسازی راه و روسازی می باشد. استفاده همزمان عوامل مختلف در مدلهای مرسوم اولویت بندی پروژه ها، امری ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق با استفاده از عواملی مانند شاخص خرابی ها (PCI)، ترافیک و سطح سرویس، کاربری های اطراف، نرخ تصادف و ماشین آلات، اولویت بندی تعمیر و نگهداری چند خیابان مهم شهر همدان، با استفاده از روش ANP صورت گرفته است. نتایج‌ تحلیل‌ حساسیت‌ نشان داد که محور2(خیابان مهدیه) با وزن 39/0 و محور1 (خیابان صدف) با وزن 27/0 کمترین اولویت بندی را دارد. این‌ موضوع بیانگر این‌ است‌ که‌ اتکاکردن به‌ یک‌ معیار نمی‌تواند تحلیل‌ درستی‌ از وضعیت‌ راه‌های‌ موجود ارائه‌ نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling Prioritization of Urban Road Maintenance with Super Decision Software (Case Study: Hamedan City)

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Eliasy
  • Daryoosh Daryaee
  • Erfan Pashaii kohan
Department of Civil Engineering, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Malayer University, Malayer, Iran
چکیده [English]

In the past, engineers were not familiar with pavement management and only paid attention to pavement maintenance. Pavements that require repair and maintenance should be selected for repair and maintenance before reaching a critical state, and this operation requires the experience of engineers based on the pavement management status. Prioritizing road maintenance is one of the most essential measures for allocating funds to road and pavement improvement projects. The simultaneous use of different factors in conventional project prioritization models seems to be essential. In this study, using factors such as the Damage Index (PCI), traffic and service level, surrounding uses, accident rates, and machinery, the maintenance of several important streets in Hamedan city has been prioritized using the ANP method. The results of the sensitivity analysis showed that Axis 2 (Mahdieh Street) with a weight of 0.39 and Axis 1 (Sadaf Street) with a weight of 0.27 have the lowest priority. This indicates that relying on a single criterion cannot provide a correct analysis of the condition of existing roads.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Maintenance
  • pavement management system
  • PCI traffic
  • prioritization
  • failure

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 25 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 21 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 22 مهر 1404