اکبری، ص.، زارع، ش. و میرزایی، ح. 1394. "ارزیابی تأثیر عمق بر اندرکنش تونلهای تکی و دوقلو در محیطهای شهری با استفاده از مدلسازی عددی سهبعدی". مهندسی زیرساختهای حمل و نقل، 1(4): 59-78.
پنجی، م.، انصاری، ب. و اصغری مارنانی، ج. 1395. "تحلیل تنشی تونلهای سطحی در خاکهای لایهای با استفاده از روش اجزای مرزی نیمصفحه". مهندسی زیرساختهای حمل و نقل، 2(1): 17-32.
دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی. 1392. "مبحث 7 پی و پیسازی". نشر توسعه ایران، تهران.
رضایی، ا. ح. و احترامی، ع. ا. 1396. "بررسی عملکرد ماشین حفاری مکانیزه تمام مقطع در محیطهای شهری". مجله رویکردهای نوین در مهندسی عمران، 1(2): 16-31.
رضایی، ا. ح. و بابائی، س. 1396. "بررسی اثرات پارامترهای مختلف در تعیین میزان بهینه فشار جبهه کار تونلهای مکانیزه در خاکهای رسی- سیلتی". نشریه مهندسی عمران و محیطزیست، 3/47(88): 33-45.
عباسی، ر. و حسینی، م. 1391. "بررسی تأثیر حفاری تمام مقطع تونل مترو بر روی ساختمانهای مجاور (مطالعه موردی: خط یک متروی تبریز)". روشهای تحلیلی و عددی در مهندسی معدن, 2(4): 59-70.
کاتبی، ه. و سعدین، م. 1389. "تحلیل و پیشبینی نشست سطحی زمین ناشی از تونلسازی (مطالعه موردی: پروژه خط 2 قطار شهری تبریز). مهندسی حمل و نقل، 1(4): 67-85.
کاتبی، ه.، رضایی، ا. ح. و حاجی علیلوبناب، م. 1394. "بررسی تأثیر مشخصات سازههای سطحی و لایهبندی زمین در بارهای وارد بر پوشش تونل با استفاده از روش المان محدود". مجله مهندسی عمران شریف، 2/31(1/4): 3-14.
ملکی، م.، بائی، ب. و بیتی، م. 1389. "بررسی تأثیر اندرکنش گودبرداری و سازهی مجاور آن در تحلیل گودبرداریها در محیط شهری". نشریه مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد، 21(2): 25-40.
Bilotta, E. and Russo, G. 2010. “Use of a line of piles to prevent damages induced by tunnel excavation”. J. Geotech. Geoenviron. Eng., 137(3): 254-262.
Boscardin, M. D. and Cording, E. J. 1989. “Building response to excavation-induced settlement”. Journal of Geotechnical Engineering, 115(1): 1-21.
Burland, J.B., Broms, B.B. and DeMello, V.F.B. 1977. “Behaviour of Foundations and Structures”. Proc.: IX ICSMFE. Tokyo, State-of-the-Art Report, Session 2, Vol.2.
Burland, J. B. 1995. “Assessment of risk of damage to buildings due to tunnelling and excavation”. 1st International Conference on Earthquake Geotechnical Engineering, Tokyo.
Di Mariano, A., Gesto, J. M., Gens, A. and Schwarz, H. 2007. “Ground deformation and mitigating measures associated with the excavation of a new metro line”. In: Proc. XIV European Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, ECSMGE, pp. 1901-1906.
Fantera, L., Rampello, S. and Masini, L. 2016. “A mitigation technique to reduce ground settlements induced by tunnelling using diaphragm walls”. Proc. Eng., 158: 254-259.
Farrell, R. P. and Mair, R. J. 2010. “Centrifuge modelling of the response of buildings to tunneling”. PP. 549-554. In: Springman, S., Laue, J. and Seward, L. (Eds.), Physical Modelling in Geotechnics, CRC Press.
Franzius, J. N. 2003. “Behavior of buildings due to tunnel induced subsidence”. PhD Thesis, Department of Civil and Environmental Engineering, Imperial College of Science, Technology and Medicine, London, UK.
Gens, A., Di Mariano, A., Gesto, J. M. and Schwarz, H. 2006. “Ground movement control in the construction of a new metro line in Barcelona. In: Geotechnical Aspects of Underground Construction in Soft Ground, Proceedings of the 5th International Symposium TC28, Amsterdam, The Netherlands, 15-17 June, CRC Press.
Guglielmetti, V., Grasso, P., Mahtab, A. and Xu, S. 2008. “Mechanized tunnelling in urban areas: Design methodology and construction control”. CRC Press.
Kitiyodom, P., Matsumoto, T. and Kawaguchi, K. 2005. “A simplified analysis method for piled raft foundations subjected to ground movements induced by tunneling”. Int. J. Numer. Anal. Meth. Geomech., 29(15); 1485-1507.
Lee, Y. J. and Yoo, C. S. 2006. “Behaviour of a bored tunnel adjacent to a line of loaded piles”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 21(3-4): 370.
Loganathan, N., Poulos, H. G. and Xu, K. J. 2001. “Ground and pile-group responses due to tunneling”. Soils Found., 41(1): 57-67.
Mair, R. J., Taylor, R. N. and Burland, J. B. 1996. “Prediction of ground movements and assessment of risk of building damage due to bored tunneling”. In: International Conference of Geotechnical Aspects of Underground Construction in Soft Ground, London, UK, pp. 713-718.
Mroueh, H. and Shahrour, I. 2003. “A full 3-D finite element analysis of tunneling–adjacent structures interaction”. Comp. Geotech., 30(3): 245-253.
Potts, D. M. and Addenbrooke, T. I. 1997. “A structure's influence on tunnelling-induced ground movements”.Proc. Inst. Civ. Eng.: Geotech. Eng., 125(2).
Potts, D. M., Zdravkovic, L. and Zdravković, L. 2001. “Finite element analysis in geotechnical engineering: Application”. Vol. 2, Thomas Telford.
Rankin, W. J. 1988. “Ground movements resulting from urban tunnelling: Predictions and effects”. Geological Society, Engineering Geology Special Publications, London, 5(1): 79-92.
Teo, P. L. and Wong, K. S. 2012. “Application of the hardening soil model in deep excavation analysis”. The IES J., Part A: Civ. Struct. Eng., 5(3): 152-165.
Vahdatirad, M. J., Ghodrat, H., Firouzian, S. and Barari, A. 2010. “Analysis of an underground structure settlement risk due to tunneling-A case study from Tabriz, Iran”. Songklanakarin J. Sci. Technol., 32(2).