ارزیابی آزمایشگاهی کاربرد تراشه آسفالت بازیافتی و خاکستربادی بر مقاومت سایشی و مقاومت در برابر ضربه روسازی بتن غلتکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ندارم.

2 دانشگاه جامع امام حسین(ع)

3 دانشکده عمران، آب و انرژی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

در سال‌های اخیر به ‌دلیل هزینه‌های زیاد ساخت روسازی و ملاحظات زیست محیطی، از مصالح بازیافتی مختلفی در رویه های بتن غلتکی استفاده شده است، از طرفی باتوجه به افزایش قیمت قیر در روسازی‌های انعطاف پذیر، استفاده از بتن غلتکی در ساخت روسازی اقتصادی تر به نظر می رسد. در این پژوهش خصوصیات مکانیکی، مقاومت سایشی و مقاومت در برابر ضربه بتن غلتکی حاوی آسفالت بازیافتی و خاکستربادی مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع تعداد 15 طرح اختلاط با مقادیر جایگزینی 10، 20 و 30 درصدی خاکستربادی جایگزین سیمان و 5، 10 و 15 درصدی آسفالت بازیافتی ریزدانه به عنوان جایگزین سنگدانه مورد مطالعه قرار گرفت. جهت تعیین مقدار بهینه خاکستر بادی، ابتدا آزمایش‌های مقاومت فشاری و خمشی بر روی نمونه‌های 7 روزه حاوی 10، 20 و 30 درصد خاکستربادی، انجام شد و درصد بهینه آن بدست آمد. بنابراین در طرح‌های 4 تا 6‌، میزان خاکستربادی جایگزین سیمان برای تمامی مخلوط‌ها مقدار بهینه (10 درصد) لحاظ گردید. لازم به ذکر است که به منظور دقت بیشتر، نمونه‌های 28 روزه حاوی مقادیر مختلف خاکستربادی نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از مصالح بازیافتی ریزدانه به میزان 5، 10 و 15 درصد به همراه 10 درصد خاکستر بادی، منجر به افزایش مقاومت فشاری به میزان 20، 12 و 4 درصد، مقاومت خمشی به طور میانگین حدود 10 درصد و مقاومت کششی به طور میانگین حدود 40 درصد نسبت به نمونه شاهد شده است. این درحالی است که تمامی نمونه‌های حاوی آسفالت بازیافتی، کاهش قابل ملاحظه ای از لحاظ مقاومت سایشی از خود نشان داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Laboratory evaluation of the application of recycled asphalt and fly ash on abrasion resistance and impact resistance of rolled compacted concrete pavement.

نویسندگان [English]

  • Farid Firuzi 1
  • mohammad fayyaz 2
  • saeed ahmadi 3
1 I do not have
2 Imam Hossein University
3 imam Hossein University
چکیده [English]

In recent years, due to the high costs of pavement construction and environmental considerations, various recycled materials have been used in the roller compacted concrete pavements. It seems more economical. In this research, the mechanical properties, abrasion resistance and impact resistance of rolled compacted concrete containing recycled asphalt and fly ash have been investigated. A total of 15 mix design were studied with replacement amounts of 10, 20 and 30% of fly ash as a substitute for cement and 5, 10 and 15% of fine-grained recycled asphalt as a substitute for aggregate. In order to determine the optimal amount of fly ash, first, compressive and bending strength tests were performed on 7-day samples containing 10, 20 and 30% of fly ash, and the optimal percentage was obtained. Therefore, in mixtures 4 to 6, the amount of fly ash to replace cement for all mixtures was considered the optimal value (10%). It should be noted that for more accuracy, 28-day samples containing different amounts of fly ash were also examined. The results of this research showed that the use of fine-grained recycled materials at the rate of 5, 10 and 15% along with 10% of fly ash led to an increase in compressive strength by 20, 12 and 4%, bending strength by an average of 10% and tensile strength. On average, it is about 40% compared to control sample. However, all samples containing recycled asphalt have shown a significant decrease in abrasion resistance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Roller compacted concrete
  • recycled asphalt
  • fly ash
  • abrasion resistance
  • impact resistance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 18 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1403