مقایسه و ارزیابی انواع تقاطع‌های RCUT با استفاده از شبیه‌سازی ترافیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

2 گروه برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

3 گروه برنامه ریزی حمل و نقل،دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه نحوه عملکرد تقاطعRCUT در احجام ترافیک مختلف است. برای ارزیابی تقاطع از نسبت حجم به ظرفیت‌های 0.9، 0.6 و 0.4 استفاده شد تا عملکرد تقاطع در ساعت‌های اوج بررسی گردد. هم‌چنین با هدف انتخاب بهترین حالت تقاطع، تغییراتی در طرح هندسی تقاطع ایجاد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

تعداد نه سناریو در چهار طرح اصلی جهت ارزیابی همه حالت های تقاطع آزمایش شد. این طرح‌ها شامل تقاطع RCUT، دوخطه کردن دوربرگردان، کاهش زمان‌بندی چراغ تقاطع و میدان Dog-Bone Roundabout می‌باشد. سپس برای شبیه‌سازی این سناریوها از نرم‌افزار VISSIM استفاده شد و نتایج پارامترهای بدست آمده مانند طول صف، تاخیر، سطح سرویس، تعداد توقف وسایل نقلیه و درصد آلاینده‌ها همه سناریوها با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره با یکدیگر مقایسه شد.

نتایج نشان می دهد برترین سناریوها شامل افزایش عرض میانه از 7.5 متر به 11 متر، افزایش عرض میانه در دوربرگردان از 7.5 متر به 11.3 متر و افزایش فاصله دوربرگردان از تقاطع از 137 متر به 183 متر بودند که سبب کاهش طول صف بیش از 50 درصد، کاهش تاخیر و توقف نزدیک به 20 درصد و در ارتباط با آلاینده‌ها و سوخت نزدیک به 5 درصد نیز کاهش رخ داده است. در پایان با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره، سناریوی برتر، کاهش زمانبندی چراغ تعین گردید. در این سناریو نتایج طول صف 50 درصد کمتر از سایر طرح‌ها بوده، سطح سرویس یک سطح بالاتر و تا 25 درصد نیز کاهش تاخیر و توقف مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing and Evaluating Types of RCUT Intersection using Traffic Simulation

نویسندگان [English]

  • Ali Abdi Kordani 1
  • farzad moradi 2
  • samane mohammadi 3
1 Department of Civil–Transportation Planning, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Department of Civil–Transportation Planning, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
3 Department of Civil–Transportation Planning, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

Purpose of this study is how the RCUT intersection works in different traffic volumes. To evaluate the intersection, the volume to capacity ratio of 0.9, 0.6, and 0.4 was used to check the performance of the intersection during peak hours. Also, with the aim of choosing the best type of the intersection, changes in the geometric design of the intersection were made and evaluated.

Nine scenarios were experenced in four main designs to evaluate all intersection types. These designs include the RCUT intersection, two-lane roundabout, reduced intersection light timing, and the Dog-Bone Roundabout. Then VISSIM software was used to simulate these scenarios and the results of the obtained parameters such as queue length, delay, level of service, number of vehicle stops and the percentage of pollutants of all scenarios were compared with each other using the multi-criteria decision making method.

The results indicate that the best scenarios included increasing the median width from 7.5 meters to 11 meters, increasing the median width in the roundabout from 7.5 meters to 11.3 meters, and increasing the distance of the roundabout from the intersection from 137 meters to 183 meters, which caused the queue length to decrease by more than 50 percent. There has been a reduction in delays and stoppages by nearly 20% and associated with pollutants and fuel by nearly 5%. In the end, using the multi-criteria decision making method, the best scenario, reducing the optimization of timing of the lights, was determined. In this scenario, the queue length results were 50% less than other designs, the level of service was one level higher, and a 25% reduction in delay and stoppages was observed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • simulation
  • RCUT intersection
  • u-turn
  • TOPSIS