بررسی چقرمگی شکست مود کشش خالص (KIC) دمای کم مخلوط‏های بتن آسفالتی حاوی درصدهای مختلف فیلر سرباره کوره آهن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران شمال، ایران.

2 دانشیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران شمال، ایران.

3 استاد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران شمال، ایران.

چکیده

به طور کلی، رشد ترک و شکست ناشی از شرایط مود  بارگذاری در سطح راه­ها از عوامل اصلی خرابی روسازی‏های آسفالتی، خصوصاً در فصول سرد سال، می‏باشد. چقرمگی شکست (KIc) شاخص مناسبی برای بررسی و پیش­بینی رفتار و مقاومت ترک­خوردگی مخلوط‏های آسفالتی در شرایط دمای کم می‏باشد که معمولاً از طریق آزمایش مناسب شکست برای مخلوط‏های آسفالتی به‏دست می‏آید. قطعه نیمه­دیسک با ترک لبه­ای و تحت بار خمش سه­نقطه­ای (قطعه SCB) یکی از قطعات متداول برای انجام آزمایش چقرمگی شکست در مخلوط‏های آسفالتی می‏باشد. در این تحقیق، از این قطعه و روش برای محاسبه KIc مخلوط آسفالتی گرم حاوی مقادیر مختلف (3 و 5 درصد) پودر سرباره آهن به عنوان فیلر استفاده شده است. تست‏های شکست در دو دمای 12- و 24- درجه سلسیوس و با نرخ  بارگذاری ثابت انجام گردید. نتایج تست‏ها نشان داد که با افزایش درصد فیلر، مقدار چقرمگی شکست مود کششی (I) تا حدود 45 درصد نسبت به نمونه شاهد (مخلوط بدون فیلر سرباره آهن) افزایش می­یابد. همچنین، با کاهش دما، مقدار KIc  افزایش قابل ملاحظه­ای را نشان داد که بیانگر بهبود مقاومت در برابر شکست مخلوط آسفالتی به­واسطه افزایش سفتی قیر می‏باشد. هر چند که بار و نیروی شکست در نمونه­های SCB با افزایش ضخامت قطعه افزایش قابل ملاحظه­ای می­یابد اما نهایتاً با افزایش ضخامت نمونه SCB تغییر چندانی در مقدار چقرمگی شکست مخلوط‏های آسفالتی تست شده مشاهده نگردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mode I Fracture Toughness (KIc) Investigation Under Low-Temperature Conditions for Asphaltic Mixtures Containing Different Percentages of Steel Slag Filler

نویسندگان [English]

  • Mohammad reza Malek 1
  • shahin shabani 2
  • Mahmoud Reza Keymanesh 3
1 PhD Student in Road and Transportation, Department of Civil Engineering, Payame Noor University, North Tehran Branch, I. R. Iran.
2 Associate Professor in Road and Transportation, Department of Civil Engineering, Payame Noor University, North Tehran Branch, I. R. Iran.
3 Professor in Road and Transportation, Department of Civil Engineering, Payame Noor University, North Tehran Branch, I. R. Iran.
چکیده [English]

In general, mode I loading (pure tension) on the road surface occurs when the crack is placed between the front and rear wheels of the pavement. The results of this research indicate that the amount of fracture toughness depends on factors such as the test temperature, the thickness of the piece, the percentage of free space, and also the parameters of the geometry of the piece. Most of the researches conducted on one or two loading modes are based on the environmental characteristics of asphalt mixtures, and the geometrical conditions of asphalt mixture samples, including their cut thickness and the effect of different percentages of filler on the samples, have not been paid attention to. Therefore, in this research, the issue of how the geometrical characteristics of the part can affect the failure toughness of the bending half-disk samples under Mode I loading has been investigated. According to the obtained results, it was observed that as the cutting thickness of the piece increases, more force is required to break the sample.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Asphalt concrete mixtures
  • Steel slag filler
  • Low-temperature fracture
  • Pure mode-I
  • SCB sample
  • Experimental and numerical study
Aliha, M. R. M., Behbahani, H., Fazaeli, H. and Rezaifar, M. H. 2015. “Experimental study on modeI fracture toughness of different asphalt mixtures”. Sci. Iran., 22(1): 120-130.
Ayatollahi, M. R. and Aliha, M. R. M. 2007. “Wide range data for crack tip parameters in two disc-type specimens under mixed mode loading”. Comput. Mater. Sci., 38(4): 660-670.
Baradaran, S., Aliha, M. R. M., Maleki, A. and Underwood, B. S. 2024. “Fracture properties of asphalt mixtures containing high content of reclaimed asphalt pavement (RAP) and eco-friendly PET additive at low temperature”. Constr. Build. Mater., 449: 138426.
Behbahani, H., Mohammad Aliha, M. R., Fazaeli, H. and Aghajani, S. 2013. “Experimental fracture toughness study for some modified asphalt mixtures”. Adv. Mater. Res., 723: 337-344.
Fakhri, M. and Mottahed, A. R. 2021. “Improving moisture and fracture resistance of warm mix asphalt containing RAP and nanoclay additive”. Constr. Build. Mater., 272: 121900.
Ghoroghi, S. S., Haghighatpour, P. J., Aliha, M. R. M. and Berto, F. 2023. “Comparative cracking resistance‐cost study for the hot mix asphalt (HMA) mixtures made of natural and recycled asphaltic materials”. Fatigue Fract. Eng. Mater. Struct., 46(11): 4199-4217.
Haghighatpour, P. J. and Aliha, M. R. M. 2022a. “Effect of Marshal and gyratory compaction methods on cracking characteristics of hot mix asphalt concrete materials under all three basic modes of fracture”. Theor. Appl. Fract. Mech., 117: 103207.
Haghighatpour, P. J. and Aliha, M. R. M. 2022b. “Assessment of freezing and thawing cycle (FTC) effects on mixed mode I/III fracture toughness and work of fracture of HMA asphalt mixtures”. Theor. Appl. Fract. Mech., 118: 103261.
Haghighatpour, P. J. and Aliha, M. R. M. 2023. “The influence of recycled asphalt pavement materials on low and intermediate fracture behavior of asphalt concrete (AC) after exposing to different thawing and freezing periods”. Eng. Fract. Mech., 293: 109715.
Hosseini, S. G., Kordani, A. A. and Zarei, M. 2023. “Effect of recycled additives on pure mode I fracture resistance and moisture susceptibility of hot mix asphalt (HMA): An experimental study using semicircular bending (SCB) and indirect tensile strength (ITS) tests”. Theor. Appl. Fract. Mech., 128: 104168.
Lim, I. L., Johnston, I. W. and Choi, S. K. 1993. “Stress intensity factors for semi-circular specimens under three-point bending”. Eng. Fract. Mech., 44(3): 363-382.
Mansourian, A., Razmi. A., Razavi, M. and Mohammad Aliha, M. R. 2019. “Evaluation of fracture toughness of warm-mix asphalt containing natural and synthesis fibers at low temperatures”. Sci. Iran., 35.2: 29-38. [In Persian}
Shafabakhsh, G., Sadeghnejad, M. and Ebrahimnia, R. 2021. “Fracture resistance of asphalt mixtures under mixed-mode I/II loading at low-temperature: Without and with nano SiO2”. Constr. Build. Mater., 266: 120954.
Shahryari, N., Keymanesh, M. R. and Aliha, M. R. M. 2021. “Specimen type effect on measured low‐temperature fracture toughness of asphalt concrete”. Fatigue Fract. Eng. Mater. Struct., 44(2): 551-567.
Shaker, H., Ameri, M., Aliha, M. R. M. and Rooholamini, H. 2023. “Evaluating low-temperature fracture toughness of steel slag aggregate-included asphalt mixture using response surface method”. Constr. Build. Mater., 370: 130647.
Yalcin, E., Yilmaz, M., Demir, F., Guzel, B., Ozdemir, A. M., Şengur, A. and Çambay, E. 2024. “Evaluation of asphalt anti-cracking performance of SBS polymer with SCB method and deep learning”. Heliyon, 10(20): e39613