بهینه سازی طرح اختلاط بتن سیمانی حاوی درصدهای مختلفی از مواد بازیافتی و ضایعاتی گرانول لاستیک تایر و تراشه آسفالت بازیافتی (رپ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

چکیده

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح عمرانی است که سالانه مقادیر زیادی از آن در سراسر جهان مصرف می‌شود. استفاده از مواد بازیافتی و ضایعات صنعتی در طرح اختلاط بتن، روشی اقتصادی و پایدار برای تولید بتن‌های سبز است که می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی ناشی از امحا و انبارش ضایعات را کاهش دهد. گرانول لاستیک تایرهای بازیافتی و تراشه‌های آسفالت بازیافتی (RAP) از جمله ضایعاتی هستند که در حجم زیاد تولید می‌شوند. جایگزینی این مواد با سنگدانه‌های طبیعی می‌تواند به تولید بتن‌های مقرون‌به‌صرفه و پایدار کمک کند. با این حال، بررسی استحکام و خواص مکانیکی این بتن‌ها برای اطمینان از عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است.یکی از شاخص‌های کلیدی دوام و عمر مفید سازه‌های بتنی، مقاومت در برابر ترک‌خوردگی است که با پارامتری به نام چقرمگی شکست سنجیده می‌شود. در این پژوهش، رفتار رشد ترک در بتن‌های حاوی درصدهای مختلفی از گرانول لاستیک و RAP بررسی شده است. برای این منظور، از روش طراحی آزمایش تاگوچی استفاده شد و محدوده تغییرات گرانول از صفر تا ۹ درصد حجمی و RAP از صفر تا ۴۰ درصد حجمی در نظر گرفته شد. در مجموع، ۱۶ ترکیب مختلف از بتن ارزیابی شدند. آزمایش‌های چقرمگی شکست با استفاده از نمونه دیسک ترک‌دار خمشی انجام شد.نتایج آزمایش‌ها نشان داد که نوع و درصد افزودنی‌ها تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر مقاومت ترک‌خوردگی بتن دارند. جهت بررسی آماری، ابتدا از آنالیز واریانس (ANOVA) برای تحلیل اثرات عوامل استفاده شد و سپس تأثیر این عوامل با نمودار پارتو نمایش داده شد. بر اساس این تحلیل‌ها، هر دو افزودنی تأثیر معناداری بر رفتار شکست بتن دارند، اما تأثیر RAP از گرانول لاستیک بیشتر است. همچنین، طرح اختلاط بهینه شامل ۳۰ درصد RAP، ۷۰ درصد سنگدانه آهکی و بدون گرانول لاستیک، بالاترین مقدار چقرمگی شکست را نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Optimization of Cementitious Concrete Mix Design Containing Various Percentages of Recycled Tire Rubber Granules and Reclaimed Asphalt Pavement (RAP)

نویسنده [English]

  • Din Mohammad Imani
Department of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Concrete is one of the most widely used construction materials, with large quantities consumed globally each year. Incorporating recycled and industrial waste materials into concrete mixtures is an economical and sustainable approach to producing green concrete, helping to reduce environmental issues related to waste disposal and storage. Recycled tire rubber granules and reclaimed asphalt pavement (RAP) are among the waste materials produced in large volumes. Replacing natural aggregates with these materials can contribute to the development of cost-effective and sustainable concrete. However, ensuring the strength and mechanical properties of such concrete is essential for maintaining its performance. A key indicator of the durability and service life of concrete structures is their resistance to cracking, which is measured by fracture toughness. This study investigates the crack growth behavior of concrete mixtures containing different percentages of tire rubber granules and RAP. To achieve this, the Taguchi experimental design method was employed, with rubber granule content ranging from 0% to 9% by volume and RAP content varying from 0% to 40%. In total, 16 different concrete mixtures were evaluated. Fracture toughness tests were conducted using pre-notched flexural disk specimens. The results demonstrated that the type and percentage of additives significantly influence the crack resistance of concrete. For statistical analysis, analysis of variance (ANOVA) was first applied to assess the effects of factors, followed by a Pareto chart to illustrate their impact. According to these analyses, both additives had a significant effect on concrete fracture behavior, with RAP having a greater influence than tire rubber granules. Additionally, the optimal mix design, consisting of 30% RAP, 70% limestone aggregate, and no tire rubber granules, exhibited the highest fracture toughness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cementitious concrete
  • recycled additives
  • RAPand tire rubber granules
  • crack resistance index
  • optimal mix design